-

 

Follow on Bloglovin

Content

dinsdag 9 oktober 2012

Powerfood: geitenkaas salade


Sommige mensen zeggen dat je eet om te leven en sommige mensen zeggen dat je leeft om te eten. Ik doe het een beetje van allebei. Tuurlijk eet ik omdat het moet, maar ik eet graag lekkere, gezonde dingen. Natuurlijk hou ik van slechte dingen, maar ik heb sinds vorig jaar een andere levensstijl wat betreft eten. Daar heb ik veel dingen in aangepast en sinds vorig jaar heb ik ook geleerd andere dingen te eten. 
Eén van die dingen is geitenkaas. Eerst at ik het niet zo vaak, had ik er niet zoveel mee, maar sinds ik meer dingen uitprobeer vind ik het heerlijk. Ik ben geobsedeerd door geitenkaas - ik eet het op brood, crackers, door salades en soms als snack (samen met wat frambozen, heerlijk!)
De combinatie framboos/geitenkaas is echt to die for. Het zoetzurige van de framboos met de scherpe smaak van de geitenkaas geeft een mooie balans in je salade of als snack. 

Daarnaast heeft geitenkaas een aantal voordelen vergeleken met normale kaas. Geitenkaas is lichter verteerbaar dan normale kaas, omdat de vetbolletjes in geitenmelk kleiner zijn en de eiwitten in geitenkaas ook makkelijker te verteren zijn. Geitenmelk zorgt er ook voor dat calcium, natrium en ijzer beter wordt opgenomen door je lichaam en bevat vier keer zoveel vitamine A en twee keer zoveel vitamine D als normale kaas van koeienmelk. Dus, lekker geitenkaas eten!

Wat heb je nodig voor deze heerlijke en simpele geitenkaas salade?

Ingrediënten
2 of 3 plakjes geitenkaas
bakje frambozen
stukjes komkommer
rucola sla melange
pijnboompitten (of walnoten, is ook erg lekker hierbij)
balsamicoazijn of crème (ik raad balsamico crème aan, die is wat zoeter van smaak)
honing
eventueel wat brood


Deze salade is ontzettend simpel. Je snijdt je komkommer in halve plakjes of stukjes en schudt deze met de rucola melange door elkaar. Dan kan er een beetje balsamicocrème over je salade heen. Je roostert je pijnboompitten totdat ze een mooie goudbruine kleur hebben en laat deze even afkoelen. Je kan geitenkaas heel makkelijk in stukjes 'scheuren' omdat het zo'n zachte kaas is, maar als je wilt kan je het ook snijden (maar, de kaas blijft geheid plakken aan je mes). Je strooit de geitenkaas over je salade, dan je frambozen eroverheen en als laatste de pijnboompitten. Om je salade af te maken doe je wat honing over de salade voor wat extra zoetigheid. Honing is heerlijk bij geitenkaas!

En dan is je salade helemaal finito en klaar om op te dienen en te eten. Eventueel kan je, als je dat wilt, wat brood er naast eten! Enjoy.



2 reacties:

Search

Mogelijk gemaakt door Blogger.